Internet is het krachtigste informatiemiddel van onze tijd. De meerderheid van alle klanten gebruikt het World Wide Web voordat ze een aankoopbeslissing nemen om meer te weten te komen over bedrijven, producten, diensten en prijzen. Wie zich met zijn website vakkundig online presenteert, vergroot de kans een grote rol te spelen in de aankoopbeslissing van een klant. Aan de andere kant zijn bedrijven die geen eigen website hebben niet zichtbaar voor potentiële klanten tijdens het aankoopproces. Bedrijven zonder eigen website bestaan voor veel kopers simpelweg niet.
Bedrijven hebben in de regel geen monopoliepositie binnen hun branche. Veel industrieën zijn zelfs zeer competitief. Een website biedt u de mogelijkheid om de bijzondere voordelen en unique selling propositions van uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Hiermee kunt u zich onderscheiden van de concurrentie en van uw websitebezoekers nieuwe klanten maken. Zonder website weet je daarentegen zeker dat potentiële klanten bij jouw concurrentie terecht komen. Omdat dit meestal nooit slaapt: volgens cijfers van statista.com heeft ongeveer 72 procent van de Duitse bedrijven een eigen website.
Uw website geeft u de controle over hoe u uzelf en uw prestaties presenteert. U bepaalt ook het publieke imago dat websitebezoekers van uw bedrijf krijgen. Overigens is het niet ongebruikelijk dat internetgebruikers de kwaliteit van een bedrijf afleiden uit de kwaliteit van een website. Dat weet je uit je eigen surfgedrag: slechte websites komen nu eenmaal onprofessioneel over. In de regel raadpleegt men het bedrijf dat via zijn website een betere indruk maakt. Op je eigen website heb je het zelf in de hand en kun je jezelf presenteren zoals je door het publiek gezien wilt worden.
Met uw website kunt u snel en eenvoudig belangrijke informatie en nieuws verspreiden. Zo kunt u uw klanten bijvoorbeeld informeren over speciale aanbiedingen, gewijzigde openingstijden en dergelijke. Ook kunt u uw contactgegevens op uw website opslaan, zodat eventuele klanten snel en duidelijk contact met u kunnen opnemen. Ook andere functies zoals routebegeleiding naar uw vestigingsplaats behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast kunt u uw website als een soort servicecentrum gebruiken, bijvoorbeeld door terugkerende vragen van uw klanten te beantwoorden in een rubriek zoals FAQ’s (= veelgestelde vragen). Zij krijgen dan 24 uur per dag passende antwoorden op hun vragen, zonder dat u daar moeite voor hoeft te doen.
De online marketingmix is diverser dan ooit. Er is nu een breed scala aan effectieve online marketingmaatregelen die kunnen worden gebruikt, afhankelijk van het doel van het bedrijf. Alle online marketingmaatregelen hebben meestal één ding gemeen: de campagnes linken meestal naar een doel-URL. Voor succesvol online adverteren heb je dus een website of landingspagina nodig. Als dit aantrekkelijk is, zijn de online campagnes over het algemeen succesvol. Uw eigen website is daarom van cruciaal belang voor het succes van een online marketingactie.
Meer omzet?
Zoals reeds vermeld onder punt 1, gebruiken veel mensen internet om een geschikte dienstverlener of een aantrekkelijk aanbod te vinden. Een website is dus een effectief aanspreekpunt voor potentiële nieuwe klanten. Met uw bedrijfswebsite kunt u mensen bereiken die u in de offline wereld niet zou hebben bereikt. Zo kunt u uw doelgroep uitbreiden of zelfs nieuwe markten aanboren. Met een aantrekkelijke website trekt u nieuwe klanten aan en verhoogt u daarmee uw omzet.
En dit laatste is toch meestal de reden voor een website laten maken.